Bendradarbiavimo idėjos „eTwinning“ projekte „Kelionė metų laikų karuselėje“

Asta Želionienė
,
Šiaulių lopšelio-darželio „Coliukė“ priešmokyklinio ugdymo pedagogė, pradinių klasių mokytoja metodininkė

Šiaulių lopšelio-darželio „Coliukė“ priešmokyklinukai „Bildukai“ šiuos mokslo metus pradėjo įsitraukdami į ilgalaikį „eTwinning“ projektą „Kelionė metų laikų karuselėje“ (angl. „A tour round the season“).

Pasak „eTwinning“ ambasadorės Angeliki Kougiourouki (2018): „Programa atlieka svarbų vaidmenį – dalyvaudami projektuose ir vaikai, ir pedagogai, bendradarbiaudami geriau supranta ir gerbia įvairovę, siekdami bendro tikslo.“

 

Noriai priėmiau projekto kūrėjų pasiūlymą prisidėti prie projekto, nes su pedagogėmis Rasa Simonavičiene (Kėdainių lopšelis-darželis „Pasaka“) ir Virginija Paužiene (Kauno mokykla-darželis „Šviesa“) teko dalyvauti keliuose projektuose ir esu įsitikinus, kad projekto sėkmė priklauso nuo aktyvių, savo darbą mylinčių mokytojų ir tik bendradarbiaujant galima išmokti naujų dalykų, pasisemti idėjų, įkvėpimo, drąsos priimti naujus iššūkius.

 

Projekto idėja

Projektas prasidėjo 2019 m. spalio 1 d., yra skirtas 4–7 metų vaikams. Projekte dalyvauja Turkijos ir Lietuvos pedagogės iš 23 Lietuvos švietimo įstaigų: Kauno, Kėdainių, Klaipėdos, Alytaus, Rokiškio, Telšių, Vilkaviškio, Šiaulių. Tikslas – kuo įdomiau, kūrybingiau pažinti metų laikus: stebint, tyrinėjant, fiksuojant, eksperimentuojant, fotografuojant gamtą ir jos požymius. Idėja puiki dar ir todėl, kad projekte kiekvienas pedagogas gali organizuoti: meninę, pažintinę veiklą, praktines, patyrimines veiklas, užduotis, atsižvelgdamas į savo grupės vaikų amžiaus tarpsnio ypatumus, jų poreikius ir galimybes. Svarbiausia, kad veikla skatintų vaikus domėtis metų laikais, padėtų atrasti esminius jų skirtumus, vaikai stebėtų gamtos pokyčius artimiausioje aplinkoje, suvoktų metų laikų kaitą. Mažieji – labai smalsūs iš prigimties, todėl sudominti nesunku, o jų prigimtines savybes ir norą išbandyti naujus dalykus, panaudoju visų kompetencijų plėtojimui.

 

Projekto integracija į kasdienę ugdomąją veiklą

Projektas sėkmingai integruojamas į ugdomąjį procesą, nes visos veiklos suplanuotos pagal kalendorines šventes, atsižvelgiant į metų laikus. Rudenį vaikai gamino darbelius iš gamtinės medžiagos (naudojome įvairias technikas); žiemą daugiau dėmesio skyrėme eksperimentams su sniegu, ledu, vandeniu; pavasarį – tyrinėjome lauke, parke. Dalijomės informacija ir patirtimis, kaip įstaigose švenčiamos Kalėdos, Užgavėnės, kitos svarbiausios metų šventės. Suorganizuota virtuali fotografijų paroda „Žiemos pramogos lauke su šeima“, piešinių paroda „Metų laikai“ ir kt.

 

Bendradarbiavimas

Projekto partnerių prisistatymai ir visa intelektinė medžiaga dedama „Twinspace“ erdvėje, taigi ten – puikus idėjų bankas.

Kiekvienas projekto dalyvis galėjo rinktis jam patinkantį IT įrankį. Aš išbandžiau thinglink.com programą. Dar viena idėja įtraukianti visus pedagogus – projekto logotipo kūrimas ir geriausiojo rinkimai, įvyko virtualioje https://www.tricider.com/.Net erdvėje. Puiki ir įdomi patirtis, nes net 16 pedagogių pristatė pačių sukurtus logotipus. Žinoma, rinkimuose dalyvavo ir vaikai, nes jų nuomonė ir balsas – svarbiausi. Daugiausia balsų surinko Turkijos kolegų darbas ir tapęs projekto logotipu.

 

Daugeliui pedagogų ir vaikams teko išmėginti naują patirtį – nuotolinę konferenciją. Pirmiausia naujovę išbandė pedagogės, o aptarusios eigą, kaip ir kada geriausiai rengti kompiuterines konferencijas drauge su vaikais, siūlė idėjas, mokėsi naujų dalykų, kaip, pvz., žaisti „Kahoot!“ viktoriną ar piešti „Colorillo“ programa.

 

Pirmoji nuotolinė konferencija „Sudie, rudenėli“ įvyko paskutinę rudens dieną, jos metu pristatėme savo grupę ir darbo grupėmis rezultatus – tris piešinius-linkėjimus bei pagilinome žinias, patirdami džiugių akimirkų virtualioje „Kahoot!“ viktorinoje „Ruduo“.

 

Kalėdinės nuotolinės konferencijos „Pasveikinkim vieni kitus“ metu, išbandėme „Collorilo“ programą piešdami bendrą piešinį „Žiema“. Visiškai nauja patirtis, kai net 7 partneriai iš: Kauno, Kėdainių, Alytaus, vienu metu, virtualioje erdvėje, piešia bendrą piešinį.

„Bildukams“ patiko „Colorillo“ programa, tad įkvėpimo apimti grupės vaikai nupiešė savo grupės sniego senį, „lipdė“ jį, naudodamiesi planšetiniuose kompiuteriuose esančia programėle, vartė knygas su papildyta realybe ar „gaudė snaiges“ programėle http://www.quivervision.com/. Atliko eksperimentą „Ledinė žvejyba“; piešė, lipdė, gamino dirbtinį sniegą.

 

 

Apie klimato kaitą… Kur dingo žiema?

Kalbėdamiesi apie žiemą, jos požymius, ėmėme ir pasigedome – žiemos ir sniego. „Kur dingo žiema?“ – klausė vaikai. Gavome progą pasiūlyti projekto partneriams labai aktualią temą – klimato atšilimas ir su kokiais iššūkiais žmonijai lemta susidurti ateityje.

Žiūrėjome animacinius filmukus klimato atšilimo tema, pasitelkę 3D vaizdą mozaweb.com išmaniojoje SMART lentoje, stebėjome Žemę, tyrinėjome gaublį, o naudodamiesi https://www.augment.com/ programėle (su papildyta realybe) „laikėme“ žemę rankose. Atlikome bandymą „Ledo planeta“: balioną pripylėme vandens ir padėjome į šaldiklį užšalti. Prakirpę balioną, sušalusį vandens luitą įdėjome į dubenį. Pipetėmis lašindami dažus, dažydami guašu, pildami druskos ir rūgšties, stebėjome, kaip mūsų planetoje formuojasi upės ir kalnai. Eksperimentas pavyko puikiai.

 

Tik kodėl mūsų Žemė karščiuoja, gal serga? Kodėl tirpsta ledynai? Taip veikia klimato kaita? Kuo galime prisidėti, kad žemei būtų geriau?

Žinias vaikai įtvirtino dalyvaudami „Kahoot!“ viktorinoje. Informacijos ir atsakymų ieškojo enciklopedijose, sudėliojo projekto partnerių sukurtą virtualią dėlionę.

Džiugu, kad ugdytiniai supranta, jog kiekvienas galime prisidėti prie žemės išsaugojimo: nešiukšlindami, rūšiuodami, sodindami medžius, taupydami elektrą ir vandenį.

 

Projekto nauda

„eTwinning“ projektai skatina tobulėti ir išbandyti vis naujus IT įrankius, lavina šiais laikais itin svarbų skaitmeninį raštingumą. Bendradarbiaudami, pedagogai dalijasi sukurtais internetiniai žaidimais, naudingomis nuorodomis. Tenka pripažinti, kad naujų ir nuolat atsinaujinančių informacinių skaitmeninių įrankių išbandymas reikalauja laiko ir patirties, tačiau žinau, kad tikslingas IKT taikymas darbe – didina vaikų motyvaciją, skatina susidomėjimą.

Dalijuosi naudingos informacijos prieigomis: https://www.pizap.com/, https://www.kizoa.com/; dėliones kurti https://www.jigsawplanet.com/; labai tinkantis įrankis refleksijai https://wordart.com/; užduotis kurti https://learningapps.org/, thinglink.com, https://kahoot.com/.

Žinias apie metų laikus vaikai įtvirtino žaisdami žaidimus išmaniojoje SMART lentoje: https://www.ismaniklase.lt/, https://pirmokopasas.ugdome.lt/, https://ismaniejirobotai.ugdome.lt/ ir kt.).

Pastebėjau, kad „eTwinning“ projektų veiklos gerina vaikų komandinio, darbo grupėmis įgūdžius, padeda įgyti naujos patirties, tikiu, kad mano ugdytiniams tai bus puiki paskata lengviau įsilieti į naują kolektyvą, pradėjus lankyti 1 klasę. Priešmokyklinukai jau dabar labiau pasitiki savimi, aplinkiniais, drąsiau siūlo idėjas, išsako nuomonę, priima kito pasiūlymus ar pasisiūlo padėti, o ateityje dar geriau suvoks patirties pasidalijimo svarbą ir naudą.

 

Karantinas nesutrukdys užbaigti projektą ?

Virtuali fotografijų paroda „Rūpesčiu ir meile užauginti“, Velykos, vasaros požymių tyrinėjimas sode, kieme, parke. Kaip atlikti šias veiklas, kai švietimo įstaigose karantinas, kuris, tikėtina, greitai nesibaigs. Įstaigose prasidėjo nuotolinis mokymasis, tad virtualusis projektas dabar iš tiesų persikėlė į virtualią erdvę.

Virtualioms parodoms, savaitės veiklai, kitai projektinei veiklai labai tinkamas įrankis – „Padlet“ (skelbimų lenta), todėl projektiniai sumanymai perkeliami į šią platformą. Viliuosi, kad projektą užbaigsime bendra projekto partnerių elektronine knyga „Kelionė metų laikų karuselėje“. Kol kas veiklos tęsiamos „Twinspace“ erdvėje. Dalijamės idėjomis, kaip vykdyti veiklas nuotoliniu būdu ir kaip sėkmingai užbaigti projektą.

 

Tikiu, kad kiekvienas šio projekto partneris pasiekė savo tikslą: pasidalino, išmoko, sužinojo, pagilino žinias ar įkvėpė kitą, nes sutelkiant visų mokytojų intelektines jėgas, patirtį, savitarpio pagalbą ir veikiant drauge, galima nuveikti daug daugiau.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Komentarai (3)

  • Aurelija

    Astule,tu-idėjų kamuoliukas! Smagu,kad gyvenimas suvedė!😊sėkmės!

  • Rasa

    Asta – puikus straipsnis👍 Karantinas pakoregavo mūsų visų planus😉 organizavome darbą nuotoliniu būdu ir gana sėkmingai mokymo procesą perkėlėme į virtualią erdvę. Mes tęsime pradėtus darbus ir neleisime metų laikų karuselei sustoti pusiaukelėje! Sėkmingo bendravimo ir bendradarbiavimo su tėvais dėka mums pavyks kūrybingai įgyvendinti numatytas veiklas. Esame projekto partneriai jau ne vienerius metus ir turime nepamiršti, kad mes – stipri KOMANDA❤️ nebijome iššūkių naujovių, gebame bendrauti, bendradarbiauti, kūrybingai išbandome įvairius IKT įrankius…

  • Virginija

    Astute, išsamu, naudinga ir reikalinga. Puikus šiltas bendravimas ir bendradarbiavimas. Ačiū už įdomias galimybes įgyvendinant projektą❤