Aromatingi ir suteikiantys skonio augalai

Birutė Kubeldzienė
,
priešmokyklinio ugdymo mokytoja

Marijampolės „Žiburėlio“ mokyklos-daugiafunkcio centro priešmokyklinio ugdymo „Pelėdžiukų“ grupės vaikai, kartu su manimi ir kolege Zina Nevieriene, dalyvavo konkurse „Mano žalioji palangė“, skirtame paminėti žolininkės ir etnografės Eugenijos Šimkūnaitės metus. Renginio organizatoriai – Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras ir Vilniaus universiteto botanikos centras.

 

Mūsų įstaigos „Pelėdžiukų“ grupės vaikų darbas pateko į pačių originaliausių ir įdomiausių žaliųjų palangių trisdešimtuką. Mūsų palangės tema – „Aromatingi ir suteikiantys skonį augalai“. Pasak Eugenijos Šimkūnaitės: „Nėr žolynų negydančių, tik atitikti reikia“.

 

Prieš įkurdami žaliąją palangę vaikai domėjosi prieskoniniais augalais, stebėjo juos naudodamiesi multimedijos priemonėmis, skaidrėmis. Aiškinomės, kuo jie ypatingi ir svarbūs žmogui. Aptarėme vaistines, maistines savybes, panaudojimo galimybes liaudies medicinoje. Vaikai susipažino su žolininkės leidiniais ir juose minimais augalais.

Savo gyvenimą Eugenija Šimkūnaitė paskyrė vaistinių augalų, liaudies medicinos, kraštotyros tyrimui. Labiausiai ją išgarsino asmeninės konsultacijos, pelniusios jai žiniuonės šlovę. Žmonės daktarę meiliai vadino „Lietuvos žiniuone“.

 

Išsiaiškinome stebuklingą gydomųjų žolynų galią. Su ugdytiniais loveliuose pasėjome mėtą, baziliką, čiobrelį, rozmariną ir kt. Kad sėklos sudygtų, joms reikia trijų paprastų dalykų: oro, vandens ir šilumos. Daigeliams prasikalus, juos išskirstėme ir susodinome į vazonus. Kiekvienas grupės vaikas turėjo savo prieskoninį augalą, jį prižiūrėjo ir rūpinosi juo: laistė, pureno žemę.

Augalus vaikai tyrinėjo, apžiūrinėjo pro mikroskopą, kasdien stebėdami kaip kiekvieno augalas atrodo, kiek  paaugo; kalbėjosi su juo, džiaugėsi jo spalvomis.

Gerdami arbatą, diskutavo tarpusavyje, kokia spalva, koks jos skonis ir kvapas. Išsiaiškinome arbatų naudą žmogaus organizmui.

 

Konkursas „Mano žalioji palangė“ prisideda prie vaiko supratimo, kad galutinis rezultatas priklauso nuo bendro darbo, meilės, rūpesčio, atsidavimo, pagalbos vienas kitam. Mažieji mokėsi daugiau bendrauti, tartis, laikytis taisyklių, padėti vienas kitam, rūpintis augalais.

 

Kasdieninė augalų priežiūra lavina, skatina vaikų kūrybiškumą, savarankiškumą, ugdo pareigos jausmą, atsakomybę. Stengiamės savo ugdytiniams įdiegti, kad visa, kas gyva, reikia saugoti, nes ne visi gali pasirūpinti savimi.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.