Apdovanoti konkurso „Mūsų eksperimentas“ laimėtojai

Viktorija Kalaimaitė

Kokiu vandeniu geriausiai laistyti įvairių augalų sėklas? O kas nutiktų, jei augalus imtume laistyti indų plovikliu? Ką geriau naudoti saulės kolektoriaus šilumos izoliacijai – stiklą ar plastiką? Ar ant obelų gali augti tik obuoliai? Tai tik keletas klausimų, į kuriuos atsakymų ieškojo STEAM mokslų konkurso „Mūsų eksperimentas“ dalyviai.

Konkurse šiemet dalyvavo beveik 300 mokinių. Pateikta apie 80 integruotų fizikos, chemijos, biologijos, inžinerijos eksperimentų, per kuriuos mokiniai kėlė hipotezes, formulavo eksperimentų tikslą ir uždavinius, planavo eigą, o kaip jiems sekasi, fiksavo filmukuose. Konkurse dalyvavo ir patys mažiausieji – pradinukai, dar tik atveriantys duris į nepaprastą gamtos mokslų pasaulį, ir gerokai daugiau STEAM mokslų žinių turintys vienuoliktokai.

 

Dirbdami savarankiškai arba nedidelėmis komandomis mokiniai tyrinėjo aplinkinių vandens telkinių užterštumą, dirvožemį, aiškinosi, ar jų namai atlaikytų žemės drebėjimą, konstravo potvynio detektorių, augino kalio alūno kristalus, tyrinėjo įvarius žmogaus organizme vykstančius procesus, aiškinosi, kokios spalvos drabužius vertėtų vilkėti karštomis vasaros dienomis norint apsisaugoti nuo saulės smūgio.

Moksliškiausių, kūrybiškiausių ir įdomiausių darbų autoriai buvo apdovanoti birželio 12 d. Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centre.

 

„Septintus metus organizuojamame konkurse dalyvių skaičius auga, tikiuosi, taip pat augs ir Lietuvos mokslo pasiekimai. Linkiu jums tapti jų autoriais, tęsti dar mokykloje pradėtą mokslininko kelią, nes atlikdami tyrimus jau pajutote, koks įdomus ir įvairus mokslo pasaulis“, – sveikindama laureatus sakė Švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė.

Kuo daugiau domėtis ir tyrinėti apdovanojimo šventės dalyviams linkėjo Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro direktorius Algirdas Sakevičius: „Pagrindinis mūsų, kaip konkurso organizatorių, uždavinys – kad pradėdami tyrinėti nuo pat pirmų klasių plėtotumėte savo įgūdžius ir toliau galėtumėte dalyvauti ES jaunųjų mokslininkų ir kituose centro organizuojamuose gamtos mokslų konkursuose. Linkiu jums sėkmės kurti ateityje ir nesustoti, tapti pasaulyje konkurencingais jaunaisiais tyrėjais.“

 

Mokslininkai, Biologijos, Chemijos, Fizikos mokytojų asociacijų atstovai, vertinę konkursui pateiktus darbus, teigia, kad konkurso darbų tematika, ypač gebėjimas pateikti atliktus eksperimentus, tobulėja. Įvertinus tyrimo idėjos originalumą, darbo moksliškumą, kūrybiškumą, tyrimo loginę darną, atlikimo kruopštumą ir darbų saugos reikalavimų laikymąsi, filmuotos medžiagos aiškumą, informatyvumą ir kokybę, pirmoji vieta skirta dešimčiai skirtingos tematikos ir įvairaus amžiaus mokinių atliktiems eksperimentams.

Konkurso nugalėtojais tapo Vilniaus Jono Basanavičiaus progimnazijos, Vilkaviškio r. Pilviškių „Santakos“, Kauno Veršvų, Birštono, Naujosios Akmenės Ramučių, Šiaulių Didždvario, Šiaulių r. Kuršėnų Lauryno Ivinskio, Alytaus Jotvingių ir Utenos Adolfo Šapokos gimnazijų komandos. Pirmosios vietos laimėtojams atiteko puiki dovana – kelionė į Helsinkio mokslų centrą „Heureka“.

 

Vertinimo komisijos pirmininkė, Vytauto Didžiojo universiteto Gamtos mokslų fakulteto Biochemijos ir biotechnologijų katedros prof. habil. dr. Vida Mildažienė teigia, kad augantis konkurso dalyvių skaičius džiugina, nes tai rodo, kad STEAM idėjos Lietuvoje plinta vis sparčiau. „Konkursui pateikta išties labai gerų ir originalių tyrimų, pareikalavusių nemažai pastangų, suteikusių jauniesiems tyrėjams naudingų ir integruotų žinių bei tyrimų patirties, pavyzdžiui, inžinerinis konstravimas derinamas su informatika, fizika. Tačiau buvo ir metai iš metų kartojamų temų arba perdėm nesudėtingų, epizodinių ar kelių valandų trukmės tyrimų, kai tikrinamos hipotezės, į kurias atsakymas aiškus savaime (iš patirties). Svarbu būtų aiškiau apibrėžti mokytojo ir jaunųjų tyrėjų funkcijas, kad mokiniai dalyvautų parengiamajame etape, rinktų informaciją, išmoktų ją kritiškai vertinti. Ypač sveikintina sąveika tarp mokyklų ir universitetų dėstytojų bei studentų“, – apibendrindama konkurso rezultatus sakė profesorė.

 

Per apdovanojimo šventę buvo pristatyti trys pirmosios vietos laimėtojų darbai: Povilo Kašausko ir Anastasijos Lukšaitės (Vilniaus Jono Basanavičiaus progimnazija) „Potvynio detektorius“ (https://www.youtube.com/watch?v=tBYAaDpdeDs), Austėjos Šukauskaitės, Aurėjos Danaitytės, Mykolo Razo ir Justo Auškalnio (Kauno Veršvų gimnazija) „Įvairaus laistomo vandens įtaka sėklų dygimui“ (https://youtu.be/IYFrqiI7bYM) ir Mato Petrėno (Utenos Adolfo Šapokos gimnazija) „Kuo dengti saulės kolektorių? Stiklu ar plastiku?“ (https://www.youtube.com/watch?v=rLMzuzIahLQ).

 

Susipažinti su įdomiausiais „Mūsų eksperimento“ darbais ir balsuoti už labiausiai patikusį filmuką galėjo ir portalo delfi.lt skaitytojai. Daugiausiai balsų, net 630, surinko Kauno tvirtovės VII forto 5–7 klasių mokinių komandos eksperimentas „Vitamino C kiekio nustatymas sultyse“.

 

Konkursą „Mūsų eksperimentas“ organizavo Švietimo ir mokslo ministerija ir Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras. Konkurso partneris – Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centras.

Konkursu siekiama skatinti kūrybiškai mokytis STEAM mokslus, patirti tyrinėjimo ir atradimo džiaugsmą, skatinti mokinių tiriamąją veiklą ir kūrybišką problemų sprendimą bendradarbiaujant grupėse, skleisti gerąją STEAM mokslų ugdymo(si) patirtį šalies mokyklose.

 

Nuotraukos http://www.svietimonaujienos.lt/konkursas-musu-eksperimentas/

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.